Veelgestelde vragen
Hier vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over de verbouwing van het Paleis van Justitie in Den Haag. Staat het antwoord op jouw vraag er nog niet bij? Stel je vraag door een e-mail te sturen naar onze omgevingsmanager.
Wat is het Paleis van Justitie/ Welke organisaties zitten er in het Paleis van Justitie?
Het Paleis van Justitie is een gebouw waar verschillende justitiële organisaties in zitten. In Den Haag zijn op dit moment zeven organisaties gevestigd in het Paleis van Justitie.
Drie vallen er onder de Rechtspraak:
- Rechtbank Den Haag
- Gerechtshof Den Haag
- College van Beroep voor het bedrijfsleven
Daarnaast zitten er vier organisaties van het Openbaar Ministerie:
- Arrondissementsparket Den Haag
- Ressortsparket Den Haag
- Rijksrecherche
- Parket Generaal
Waarom wordt het Paleis van Justitie gerenoveerd?
Het gebouw van het Paleis van Justitie is niet meer van deze tijd en toe aan groot onderhoud. Bouwkundige onderdelen van het paleis, zoals gevels en dak zijn verouderd en installaties in het gebouw zijn aan het einde van hun levensduur. Na een verkenning van de mogelijkheden, zoals nieuwbouw, is gekozen voor renovatie omdat dit duurzamer en betaalbaarder is. Tijdens de renovatie zal gewerkt worden aan: modernisering van de zittingszalen, kantoren en het werkgebied door middel van functionele aanpassingen in het gebouw; samenvoeging van verschillende bouwdelen tot één complex; inpassen van actuele beveiligingseisen en duurzaamheidsaspecten.
Waarom is gekozen voor renovatie in plaats van nieuwbouw?
De Raad voor de rechtspraak heeft onderzocht of nieuwbouw op de plek van het Paleis van Justitie of op een nieuwe plek mogelijk was. Na onderzoek bleek renovatie de meest duurzame en economische optie. Ook is het belangrijk dat de architectonische monumentale kwaliteiten van het huidige gebouw behouden blijven.
Waarom viel de optie van sloop en nieuwbouw op de huidige locatie af?
Nieuwbouw op dezelfde locatie viel af, omdat alles wat er in de rechtbank gebeurt niet (tijdelijk) op een andere plek ondergebracht kan worden: bestaande rechtbanken of andere instituten met zittingszalen hebben niet voldoende plek om zittingen over te nemen. Het bouwen van een tijdelijk Paleis van Justitie viel af, omdat hiervoor in Den Haag geen geschikte locatie was en een tijdelijk gebouw van deze omvang teveel geld zou kosten. Vervolgens is er ook nog onderzocht of er tijdelijk een aantal zittingszalen op het parkeerterrein bijgebouwd zouden kunnen worden, maar ook dit bleek te duur en is ook niet prettig voor de directe omgeving.
Gaat de rechtbank tijdens de verbouwing dicht?
Nee, de rechtbank blijft tijdens de bouw in gebruik. Het gebouw wordt in delen aangepakt en dus verhuizen de organisaties binnen hetzelfde gebouw naar plekken die op dat moment nog niet verbouwd worden.
Hoe betrekken jullie de omwonenden? / Welke inspraakprocedure?
Het contact met de direct omwonenden is in 2022 begonnen en in 2023 in breder verband echt opgestart, mede met de aanstelling van een omgevingsmanager die in nauw contact staat met de buren. De mate van betrokkenheid van de direct omwonenden is consulteren: plannen worden voorgelegd, zorgen en aandachtspunten opgehaald, vragen zo goed mogelijk beantwoord. Een eerste brede bijeenkomst is geweest in september 2023. Hier is reactie op gegeven door de buren. We begrijpen de zorgen die er leven bij de direct omwonenden. De aandachtspunten en zorgen van de direct omwonenden en ondernemers worden nu meegenomen bij het verdere uitwerken van het ontwerp. Over onderwerpen als bouwlogistiek en het beperken van overlast tijdens de bouw, gaan we in 2024 meerdere gesprekken organiseren. Bij het selecteren van een aannemer, zal de invulling van het beperken van overlast voor zowel de omgeving als de gebruikers een belangrijke rol spelen. De bredere omgeving, denk aan de buurt, wijkvereniging, winkeliersvereniging, instituten en kantoren in de buurt wordt geïnformeerd over de plannen via de website van het project.
Wie geeft de opdracht voor de vernieuwing?
De Raad voor de Rechtspraak geeft de opdracht. Het Rijksvastgoedbedrijf gaat via een aanbesteding op zoek naar een bedrijf die de opdracht uit kan voeren
Waar staat het project nu in de planvorming?
Op dit moment wordt een Voorontwerp (VO) uitgewerkt door het consortium. In deze fase wordt getekend aan plattegronden, wordt onderzoek gedaan naar het hergebruik van de gevel, wordt het contact met de directe omwonenden en de buurt opgestart, wordt de haalbaarheid op alle gebieden verder uitgewerkt. De planning is dat in Q1 2024 het VO wordt afgerond. In het VO worden de eerste plannen getoond en zorgen en vragen opgehaald bij direct omwonenden. Ook wordt op dit moment gewerkt aan een bezonningsstudie.
Blijven de winkels in de Theresiastraat bereikbaar?
Ja, De winkels blijven bereikbaar tijdens de hele vernieuwbouw. Mocht de straat toch even dicht moeten door bouwverkeer, dan houden we de winkeliersvereniging daarvan op de hoogte
Wat gebeurt er met het gebouw aan de kant van de Theresiastraat?
De ingang voor het personeel en fietsenstalling van het Paleis van Justitie komen aan de Theresiastraat. Dat zorgt voor levendigheid aan de straat. De stoep voor het Paleis van Justitie wordt ook breder. Wat er komt in de plint (de winkelruimtes in het Paleis van Justitie) wordt samen met de gemeente bepaald. Voordat de verbouwing start staan er wel al een aantal winkels leeg. Het Rijksvastgoedbedrijf zoekt tijdelijke huurders. Weet u iemand? Neem contact op met de omgevingsmanager.
Blijft het Paleis van Justitie bereikbaar voor bezoekers?
Ja, het Paleis blijft altijd bereikbaar. Bezoekers krijgen goede informatie over hun bezoek aan het Paleis van Justitie, bijvoorbeeld via de website.
Welke impact hebben de bouwwerkzaamheden op de omgeving?
Het is een groot project. De mensen die in het Paleis van Justitie werken en de bewoners in de buurt gaan daar zeker iets van merken. We onderzoeken hoe we de overlast voor deze mensen zoveel mogelijk kunnen beperken.
We zoeken in de planning naar een balans tussen overlast tijdens werkuren en buiten werkuren, zodat de overlast gespreid wordt tussen de medewerkers in het gebouw en de omwonenden.
Hoe duurzaam is het project?
Voor de bouw en renovatie van al ons vastgoed heeft het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) een Routekaart Duurzaamheid. In deze routekaart staan de eisen die het RVB stelt als het gaat om hernieuwbare energie, Schoon en Emissieloos bouwen (onder andere zonder stikstof), het behouden van biodiversiteit en circulariteit (het opnieuw gebruiken van materialen). Deze eisen houden rekening met de huidige wetgeving en het halen van de klimaatafspraken uit het Parijskakkoord dat is 2013 gesloten werd.
Wanneer is de volgende bijeenkomst voor direct omwonenden?
Eind 2024 zal er een brede bijeenkomst georganiseerd worden voor omwonenden. In welke vorm is nog niet bekend. Direct omwonenden worden uitgenodigd per brief voor de volgende bijeenkomst en het zal ook op deze site te zien zijn.
Wie betaalt de vernieuwing van het Paleis van Justitie?
Het Rijk betaalt de vernieuwing van het Paleis van Justitie.
Wordt het Paleis van Justitie groter?
Het gebouw wordt een klein beetje groter.
Het gebouw gaat van 79.000m2 naar 81.000m2.
Past deze renovatie binnen het huidige bestemmingsplan?
De gemeente Den Haag is van mening dat de aanpassingen binnen de kruimelregeling en dus binnen het huidige bestemmingsplan vallen. Wat dit precies betekent in de context van de omgevingswet die per 1 januari 2024 ingaat, wordt nog bekeken met de gemeente samen.
Hoeveel stikstof komt er vrij door het bouwen?
Het Rijksvastgoedbedrijf is aan het onderzoeken hoe we zonder of met zo min mogelijk emissie kunnen bouwen. Zo kijken we bijvoorbeeld naar een bouwhub, de inzet van elektrisch materieel en het gebruik van zo licht mogelijke materialen.