Er worden fysieke maatregelen genomen om een beheerbare zone rondom het gebouw te creëren waar goede zichtlijnen zijn en geen zichtbeperkende objecten of inkijkmogelijkheden. Er dienen minimaal twee ontsluitingswegen te zijn en er zal cameratoezicht zijn.
Tijdens transporten zullen er in de omgeving politiediensten bij kruispunten staan om het verkeer te begeleiden en soms gedurende korte tijd (5 tot 15 seconden) tot stilstand te brengen, om hoog beveiligde transporten ongehinderd doorgang te verlenen en het transport snel en veilig te laten verlopen. Op basis van de huidige ervaring op de locaties Justitieel Complex Schiphol en de ‘Bunker’ in Osdorp moet er rekening mee worden gehouden dat de politie kiest voor diensten die zwaar bewapend zijn. Regelmatig zien we daarom dat cruciale kruispunten op de route dicht bij de EBZ twee zwaarbewapende agenten zorgen voor een korte afsluiting van het kruispunt bij nadering van een hoog beveiligd transport om stilstand te voorkomen. Het zijn altijd hele korte afsluitingen met de intentie om de veiligheid van de omgeving zo efficiënt mogelijk in te vullen. Of en hoe deze politiediensten worden ingezet wordt door burgemeester, openbaar ministerie en politie (samen de Driehoek) bepaald op basis van een dreigingsanalyse.
Naast de fysieke maatregelen die worden genomen wordt hierbij ook een organisatorische samenwerking opgezet tussen de rechtspraak, de Politie en de Dienst Vervoer en Ondersteuning.